tisdag 31 oktober 2017

Att sätta rubrik på inlägget var svårast! :-)

I förskoleklassen på Essviks skola har vi ett annorlunda upplägg i år jämfört med tidigare. Förr hade vi Visol-arbete med halvklass om ca 10-15 barn, då vi varvade finmotorik med parskrivning under samma, lite längre pass.

I år beroende på resurser av både personal och datorer tar jag istället ensam hand om ca 8 barn åt gången och då arbetar alla 8 i par med datorer + efterarbete den stunden (ca 50 min). Hittills har de 27 barnen haft ett datorpass var, där fick de skriva bokstavsräckor som vi sedan arbetat vidare med och letat bokstäver, ord, namn m.m. Kompisen var tidtagare, de flesta skrev i 2x1 minut för att fylla ett A4. Varje blad de kommer att skriva på dator/ipad detta läsår får de också klippa till och limma in i deras egna "diamant-bok" av sugarpaper när övningen är färdig.



Styrd finmotorik-träning plockar vi ofta in i verksamheten:
Vi har fått till denna finmotorik-station som vi rullar in i salarna vid valda arbetspass (ursäkta halvtaskig kvalité med min mobilkamera):



Eleverna är än så länge väldigt motiverade och intresserade av dessa lådor! Jag kan tänka mig att jag får byta ut/lägga till material allt eftersom. 
De får arbeta i par även här och blir tilldelade en låda i starten och sedan får de byta efter en tid/det som passar. De är väldigt medvetna nu om varför det är så viktigt att vi tränar just med dessa moment, om att fingrar och handleder inte alls arbetar på samma sätt när vi skriver på dator som med penna. 

Bilderna hämtade från vår blogg, alla vårdnadshavare har godkänt medverkan.
http://essviksdiamanter.blogspot.com

Mina elever är väldigt nyfikna på stjärntecken så på deras begäran ska vi starta tema: "astrologi" efter läslovet - nästa Visol-arbete tänker jag mig blir en beskrivning av deras egna födelsedagar och stjärntecken samt liten målarbild till. Så då får vi se vilka som väljer spökskrift och vilka som vill försöka ljuda orden! 
Avslutningsvis så tycker jag att ASL/ViSoL är ett strålande arbetssätt! Jag är motiverad till att få arbeta med min klass nu detta läsår och få se deras utveckling från augusti till juni med hjälp av dessa verktyg. // Annica, Förskoleklassen: Essvik Skola. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar