tisdag 24 oktober 2017

Positiva effekter hos eleverna

Att skriva till läsning anser jag har mycket goda effekter hos eleverna. En av fördelarna anser jag är att de tränar läsning utan att själva tänka på det och eleverna blir själva fundersamma på hur ord stavas när de använder ipad eller dator och den markerar med rött där det är felstavat. Jag jobbar i en åk 3 nu och jag märker att eleverna i större och större utsträckning ju äldre dom blir funderar över stavning och vill att det ska bli rättstavat. Eleverna kan ju också lätt se vart stavningen kan ha blivit fel istället för att skriva för hand och en fröken ska rätta texten så kan de själva rätta sin text. Viljan att skriva en text är också större hos eleverna när de får skriva med ipad. Eleverna blir då likvärdiga skrivare inför sina klasskamrater. Skrivarpar har vi märkt att det är något man måste prova sig fram till. Det blir sällan rätt direkt. Att prova olika konstellationer kommer visa vilka som jobbar bra tillsammans. Det är ju också en väldigt bra samarbetsövning och bra träning på att turas om att skriva. Vi har gjort så att den som inte skriver säger vad den andra ska skriva. Då tränar eleverna på att kommunicera, samarbeta, turas om och att få fram sina åsikter och tankar. En bra tanke är att behålla skrivarparen ett tag om det fungerar. Eleverna blir då mer trygga tillsammans.
Det ska blir så kul att utvecklas vidare inom detta område. //Kim Staaf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar