tisdag 19 december 2017

Draktema

Äntligen har vi kommit igång med skrivandet i vår klass mer rejält. Några elever som behövde lite utmaning fick skriva sagor när de som behövde träna språklig medvetenhet höll på med appar. Fler och fler ville skriva sagor och de som kommit lite längre blev verkligen inspiratörer för de övriga. Till slut kändes det läge att dra igång ett gemensamt sagotema för hela klassen.

Det började med veckans bokstav D, som i drakar.. Som bilduppgift började de med drakarna och i svenskan gjorde vi gemensamma sagor i halvklass. Vi arbetade med upplägget att ha en huvudperson (drake), en miljö, ett problem, en lösning och ett bra slut (genom att först se på "sagomattan" på youtbube). När sagorna var klara började deras arbete med att skriva egna sagor, antingen i skrivpar eller enskilt.

En av eleverna var ett barn som kom till skolan i augusti med inställningen att han inte skulle gå i någon skola för han kunde inte läsa... Idag har han läst upp sin A4-sida långa saga som han uttryckte att; "Den där jag jobbat med i flera veckor nu". Egentligen var det kanske en dryg vecka, men så ofta han fick chansen. En annan elev i klassen hade ungefär en lika inställning vid skolstart som föregående elev och även där har det vuxit fram en hel A4. Han har skrivit, lyssnat på talsyntesen och ändrat och lyckats få till ganska avancerade ord oftast utan hjälp från en vuxen. Det här en kille som har det tufft i skolan, svårt att ta motgångar och att få se honom så otroligt stolt när sagan var klar har varit fantastiskt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar